Struktura organizacyjna

Dyrektor Generalny W skład Urzędu wchodzą:  
  • Biuro Administracyjno-Finansowe (BAF):
    • Wieloosobowe Stanowisko do spraw kadr
    • Wieloosobowe Stanowisko do spraw logistycznych i zamówień publicznych
    • Wieloosobowe Stanowisko do spraw obsługi kancelaryjnej
    • Wieloosobowe Stanowisko do spraw administracyjnych
    • Archiwum
    • Specjalista ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
  • Departament Edukacji i Prewencji (DEP)
  • Departament Postępowań Indywidualnych (DPI)
  • Departament Postępowań Wyjaśniających (DPW)
Ponadto w Urzędzie działają stanowiska:
  • Główny Księgowy:
    • Wieloosobowe Stanowisko do spraw finansów i księgowości
    • Wieloosobowego Stanowiska do spraw płac
  • Wieloosobowe Stanowisko Analityczno-Badawcze
  • Samodzielnego Stanowiska do spraw obsługi prawnej
  • Samodzielne stanowisko do spraw komunikacji i współpracy instytucjonalnej i międzynarodowej
  • Wieloosobowego Stanowiska do spraw informatycznych i teleinformatycznych
  • Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego
  • Samodzielne Stanowisko do spraw Ochrony Danych Osobowych
  Schemat Organizacyjny Urzędu   Dyrektor Generalny, do zadań należy w szczególności:
  1. wykonywanie zadań powierzonych przez Przewodniczącego;
  2. sprawowanie organizacyjnego nadzoru nad komórkami organizacyjnymi Urzędu, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w Regulaminie;
  3. składanie oświadczeń woli w imieniu Urzędu, w zakresie udzielonych pełnomocnictw;
  4. wykonywanie czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego w myśl ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320, z późn. zm.), w zakresie udzielonych pełnomocnictw;
  5. reprezentowanie Urzędu w czasie uroczystości i spotkań oficjalnych, w zakresie uzgodnionym z Przewodniczącym;
  6. udzielanie informacji dotyczących Urzędu, w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego;
  7. współdziałanie z Państwową Komisją.
Dyrektor Generalny odpowiada za:
  1. właściwą organizację pracy Urzędu, w tym zapewnienie sprawnego i prawidłowego funkcjonowania Urzędu pod względem organizacyjnym, w zakresie spraw pracowniczych, realizacji zadań związanych z zamówieniami publicznymi oraz finansowym w zakresie niezastrzeżonym dla zadań Głównego Księgowego;
  2. współdziałanie z Głównym Księgowym w zakresie prawidłowego funkcjonowania Urzędu w zakresie finansowym;
  3. zarządzanie ryzykiem i jego organizację w Urzędzie.
  Biuro Administracyjno-Finansowe, do zadań należy:
  • obsługa administracyjna Urzędu;
  • obsługa kadrowa Urzędu;
  • obsługa organizacyjna Urzędu;
  • realizacja zadań z zakresu zamówień publicznych.
W ramach Biura Administracyjno-Finansowego funkcjonuje:
  • Wieloosobowe Stanowisko do spraw kadr, do którego zakresu działania należy w szczególności:
    1. prowadzenie spraw kadrowych związanych ze stosunkiem pracy w ramach Urzędu;
    2. obsługa członków Państwowej Komisji w zakresie uprawnień pracowniczych;
    3. zarządzanie rozwojem pracowników;
    4. organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy;
    5. przygotowywanie umów zlecenia i o dzieło.
  • Wieloosobowe Stanowisko do spraw logistycznych i zamówień publicznych, do zakresu działania którego należy w szczególności::
    1. organizacja i obsługa zamówień publicznych;
    2. administrowanie majątkiem i prowadzenie bieżącej obsługi gospodarczej Urzędu;
    3. gospodarowanie środkami transportu – samochodami służbowymi, będącymi w dyspozycji Państwowej Komisji i Urzędu;
    4. prowadzenie bieżącej obsługi logistycznej Urzędu, w tym zaopatrzenia i zakupów;
    5. utrzymanie czystości Urzędu;
    6. obsługa techniczno-porządkowa Urzędu.
  • Wieloosobowe Stanowisko do spraw obsługi kancelaryjnej, do których zakresu działania należy w szczególności:
    1. obsługa obiegu korespondencji i dokumentów Państwowej Komisji i Urzędu;
    2. prowadzenie ewidencji pieczęci używanych przez Państwową Komisję i Urząd;
    3. obsługa asystencka.
  • Wieloosobowe Stanowisko do spraw administracyjnych, do którego zakresu działania należy w szczególności:
    1. wykonywania obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902, z późn. zm.) poprzez uzgadnianie dopuszczalności i zakresu udostępniania informacji publicznej i prowadzonych spraw dotyczących jej ponownego wykorzystywania oraz prowadzenie postępowań odwoławczych w tym zakresie, a także obsługa Biuletynu Informacji Publicznej;
    2. przygotowywanie projektów pism dla komisji sejmowych, posłów i senatorów oraz podmiotów zewnętrznych;
    3. przygotowywanie i ewidencjonowanie upoważnień;
    4. przygotowywanie projektów zarządzeń Przewodniczącego i Dyrektora Generalnego;
    5. prowadzenie i przechowywanie rejestrów zarządzeń obowiązujących w Urzędzie;
    6. sporządzanie projektów umów i porozumień na wniosek i we współpracy z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi;
    7. wspieranie innych komórek organizacyjnych w bieżącej realizacji ich zadań.
  • Archiwum, do którego zakresu działania należy w szczególności:
    1. gromadzenie, przechowywanie, ewidencjonowanie i odpowiednie zabezpieczenie materiałów archiwalnych;
    2. archiwizowanie dokumentacji Urzędu;
    3. wykonywanie czynności wskazanych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r., poz. 632 z późn. zm.) takich jak prowadzenie kancelarii tajnej, o ile utworzenie takiej kancelarii będzie wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
  • Specjalista do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, do zadań którego należy w szczególności:
    1. organizowanie i zapewnienie odpowiedniego poziomu szkoleń wstępnych i okresowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
    2. sporządzanie dokumentacji bhp i nadzór nad jej przechowywaniem;
    3. udział w opracowaniu oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy;
    4. sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
    5. udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe;
    6. przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
    7. bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
    8. udział w przekazywaniu do użytkowania obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy;
    9. przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy;
    10. doradztwo w zakresie zastosowania urządzeń mających wpływ na warunki pracy oraz doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej pracowników.
Główny Księgowy, do zakresu działania należy:
  1. organizacja prac planistycznych nad tworzeniem projektu budżetu Urzędu oraz nadzór nad sporządzeniem projektów załączników w tym zakresie, wraz z informacją opisową;
  2. nadzór nad sporządzaniem projektów zmian do budżetu Urzędu w trakcie roku budżetowego, wraz z ich uzasadnieniami;
  3. prowadzenie ewidencji księgowej i gospodarki finansowej Urzędu, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz polityką finansową Urzędu;
  4. kontrasygnowanie, na podstawie upoważnienia Przewodniczącego, oświadczeń woli mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych;
  5. nadzór nad gospodarowaniem środkami budżetowymi Urzędu, a w szczególności nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych;
  6. nadzór nad sporządzaniem okresowych informacji i sprawozdań z wykonania budżetu Urzędu;
  7. współdziałanie z Dyrektorem Generalnym i komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie realizacji zadań Urzędu;
  8. kierowanie i sprawowanie nadzoru merytorycznego nad Wieloosobowym Stanowiskiem do spraw finansów i księgowości oraz Wieloosobowym Stanowiskiem do spraw płac.
Wieloosobowe Stanowisko do spraw finansów i księgowości, do zakresu działania należy prowadzenie spraw finansowych i księgowych Urzędu, a w szczególności:
  1. przygotowywanie projektu budżetu Urzędu z uwzględnieniem zasad, trybu i terminów określonych w obowiązujących przepisach oraz bieżąca obsługa finansowo-księgowa budżetu;
  2. przygotowywanie projektu planu finansowego;
  3. sporządzenie planu finansowego i wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym;
  4. prowadzenie ewidencji zaangażowania środków na podstawie zawartych umów i porozumień oraz innych dokumentów powodujących lub stwierdzających powstanie zobowiązania;
  5. prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej Urzędu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
  6. współdziałanie z Dyrektorem Generalnym oraz komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie ich zadań;
  7. sporządzanie bieżących i okresowych sprawozdań i analiz dotyczących wykorzystania środków finansowych budżetowych i pozabudżetowych oraz innych będących w dyspozycji Urzędu;
  8. przedstawianie Przewodniczącemu okresowych sprawozdań i analiz dotyczących wykorzystania środków finansowych;
  9. kontrola przeprowadzonych operacji gospodarczych oraz sposobu ich dokumentowania.
Wieloosobowe Stanowisko do spraw płac, do zakresu działania należy w szczególności:
  1. naliczanie wynagrodzeń ;
  2. prowadzenie rozliczeń w zakresie wynagrodzeń;
  3. prowadzenie rozliczeń publiczno-prawnych;
  4. współdziałanie z Dyrektorem Generalnym w zakresie realizowanych zadań.
  Departament Edukacji i Prewencji, do zadań należy w szczególności:  
  1. wspieranie przedsięwzięć społecznych mających na celu promowanie właściwych postaw społecznych w zakresie zgłaszania organom ścigania przypadków wykorzystywania seksualnego małoletnich, w tym prowadzenie kampanii informacyjnych;
  2. prowadzenie działań uświadamiających w zakresie problematyki wykorzystywania seksualnego małoletnich poniżej lat 15 oraz sposobów reagowania na nie;
  3. współdziałanie z organami państwa, stowarzyszeniami, samorządami zawodowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami, organizacjami oraz zagranicznymi i międzynarodowymi
  4. organami i organizacjami działającymi na rzecz przeciwdziałania wykorzystywaniu seksualnemu małoletnich;
  5. prowadzenie badań zjawiska wykorzystywania seksualnego małoletnich poniżej lat 15;
  6. opracowywanie sprawozdań, o których mowa w art. 42 ust. 1 i raportów, o których mowa w art. 43a ust. 1 Ustawy;
  7. opracowywanie standardów chroniących dzieci przed przestępczością przeciwko wolności seksualnej i obyczajności;
  8. opracowywanie i przedstawianie Państwowej Komisji projektów raportów z działalności Państwowej Komisji zawierających wnioski i rekomendacje dla organów państwa, organizacji i podmiotów w zakresie zapobiegania nadużyciom seksualnym i ich zwalczania;
  9. prowadzenie określonych przez Państwową Komisję działań uświadamiających w zakresie problematyki nadużyć seksualnych i przestępstw pedofilii, sposobów reagowania na nie oraz oceny symptomów świadczących o tym, że małoletni poniżej lat 15 może być ofiarą nadużycia seksualnego lub przestępstwa pedofilii;
  10. przygotowanie i przesłanie do właściwych organów wniosku o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo o wydanie lub zmianę innych aktów normatywnych;
  11. wykonywanie innych zadań, niezbędnych do realizacji celów Państwowej Komisji, zleconych przez Przewodniczącego lub Dyrektora Generalnego.
  Departament Postępowań Indywidualnych, do zadań należy w szczególności:  
  1. przyjmowanie, analizowanie i przekazywanie zgłoszeń, o których mowa w art. 21 Ustawy do właściwego prokuratora;
  2. obsługa merytoryczna spraw, w których Państwowa Komisja monitoruje postępowanie na podstawie art. 24 i art. 25 Ustawy w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa na tle seksualnym na szkodę małoletniego poniżej lat 15 lub podejrzeniem niezawiadomienia o tym przestępstwie;
  3. zwracanie się do organów władzy państwowej, osób fizycznych lub prawnych oraz innych podmiotów w celu uzyskania dokumentów lub informacji niezbędnych do prac Państwowej Komisji;
  4. podejmowanie interwencji i działań mających na celu wspieranie osób pokrzywdzonych w postępowaniach prowadzonych przed organami państwa;
  5. uczestniczenie we wskazanych przez Komisję postępowaniach sądowych na prawach oskarżyciela posiłkowego za zgodą osoby pokrzywdzonej;
  6. przygotowanie projektów wniosków do Prokuratora Generalnego o wniesienie skargi nadzwyczajnej albo kasacji od prawomocnego orzeczenia kończącego sprawę w zakresie przestępstw, o których mowa w art. 1 pkt 2 Ustawy oraz o objęcie prowadzonych postępowań szczególnym nadzorem;
  7. przygotowywanie projektów zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, o którym mowa w art. 1 pkt 2 Ustawy oraz projektów zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa niezawiadomienia właściwego organu o ww. czynach;
  8. przygotowywanie projektów zawiadomień w sprawach fałszywych zgłoszeń kierowanych do Komisji o popełnieniu przestępstw, o których mowa w art.1 pkt 2 Ustawy;
  9. opracowanie projektów pism związanych z prowadzonymi sprawami;
  10. przygotowywanie zestawień i wykazów dotyczących prowadzonych spraw;
  11. przygotowywanie wkładów merytorycznych do komunikatów i informacji prasowych;
  12. opracowywanie projektu stanowiska Komisji w przedmiocie uznania za oczywiście bezzasadne zgłoszenia, o którym mowa w art. 21 Ustawy;
  13. analiza stanu prawnego będącego w zainteresowaniu departamentu;
  14. wykonywanie innych zadań, niezbędnych do realizacji celów Państwowej Komisji, zleconych przez Przewodniczącego lub Dyrektora Generalnego.
  Departament Postępowań Wyjaśniających, do zadań należy obsługa merytoryczna, administracyjna i biurowa Państwowej Komisji w zakresie postępowań wyjaśniających, w szczególności:
  1. ewidencjonowanie i przechowywanie korespondencji (w tym w formie elektronicznej) dotyczącej postępowań wyjaśniających;
  2. dokonywanie czynności związanych z prowadzeniem akt postępowań wyjaśniających;
  3. prowadzenie rejestru spraw;
  4. przygotowywanie wzorów postanowień i uchwał;
  5. udostępnianie akt postępowań wyjaśniających osobom uprawnionym oraz dokumentowanie ich obiegu;
  6. wydawanie osobie poszkodowanej i osobie wskazanej jako sprawca w aktach sprawy kopii, fotokopii, odpisów, wyciągów, z akt postępowania wyjaśniającego;
  7. przygotowywanie posiedzeń Państwowej Komisji oraz sprawdzanie przed posiedzeniem, czy w sprawie zostały doręczone zaproszenia i wezwania, a w przypadku braku dowodu doręczenia lub stwierdzenia, że adresat nie otrzymał przesyłki – przedstawianie akt postępowania wyjaśniającego Przewodniczącemu posiedzenia w celu wydania dodatkowych zarządzeń, które zapobiegłyby odroczeniu posiedzenia;
  8. weryfikacja danych w systemie PESEL;
  9. obsługa postępowania odwoławczego;
  10. wykonywanie czynności związanych z przekazywaniem postanowień o wpisie w Rejestrze, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r., poz. 1802, z późn. zm.), do Krajowego Rejestru Karnego;
  11. przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych w zakresie prowadzenia postępowania wyjaśniającego;
  12. analiza bieżącego orzecznictwa z zakresu postępowania cywilnego mającego wpływ na postępowanie wyjaśniające;
  13. prowadzenie terminarza posiedzeń;
  14. obsługa wniosków o zwrot kosztów podróży;
  15. wykonywanie czynności związanych ze skierowaniem wniosku o ukaranie biegłego lub świadka oraz sprowadzenie świadka;
  16. wykonywanie czynności związanych z przygotowaniem wysłuchania w miejscu zamieszkania lub wysłuchania na odległość za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość;
  17. kontakt z sądami i prokuraturami w sprawach dotyczących przesyłania akt;
  18. przygotowywanie komentarzy i orzecznictwa pod kątem czynu zabronionego opisanego w aktach sprawy;
  19. przygotowywanie analiz sprawy pod kątem podejmowania dalszych czynności w postępowaniu wyjaśniającym;
  20. sporządzanie protokołu z posiedzenia w postępowaniu wyjaśniającym;
  21. przechowywanie i archiwizowanie akt postępowań wyjaśniających w sprawach zakończonych;
  22. wykonywanie innych zadań, niezbędnych do realizacji celów Państwowej Komisji, zleconych przez Przewodniczącego lub Dyrektora Generalnego.
  Wieloosobowe Stanowisko Analityczno-Badawcze, do zakresu działania należy:
  1. prowadzenie badań zjawiska wykorzystywania seksualnego małoletnich poniżej lat 15;
  2. opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych badań;
  3. opracowywanie raportu dotyczącego zjawiska wykorzystywania seksualnego małoletnich poniżej lat 15 wraz z rekomendacjami;
  4. udział w pracach koncepcyjnych i badawczo-analitycznych obejmujących opracowywanie rozwiązań z zakresu prewencji i edukacji, w tym metod i narzędzi walidacji, rekomendacji, podręczników i instruktaży;
  5. gromadzenie i opracowywanie informacji dotyczących polityk publicznych, projektów, praktyk i badań z zakresu prewencji i edukacji w Polsce i za granicą.
  Wieloosobowe Stanowisko do spraw informatycznych i teleinformatycznych, do zakresu działania należy w szczególności:
  1. administrowanie wewnętrzną siecią teleinformatyczną;
  2. obsługa informatyczna Urzędu;
  3. organizacja techniczna posiedzeń Państwowej Komisji;
  4. zabezpieczenie przez naruszeniami bezpieczeństwa sieci teleinformatycznej;
  5. wydawanie kart dostępu do strefy administracyjnej Urzędu;
  6. udział w zakupach sprzętu i licencji.
  Samodzielne Stanowisko do spraw obsługi prawnej, do zakresu działania należą w szczególności:
  1. sprawy wymienione w § 14 Regulaminu;
  2. koordynacja obsługi prawnej realizowanej przez podmioty zewnętrzne;
  3. wykonywanie zastępstwa prawnego przed sądami i innymi organami.
  Samodzielne stanowisko do spraw komunikacji i współpracy instytucjonalnej i międzynarodowej, do zakresu działania należy w szczególności:
  1. obsługa Państwowej Komisji i Urzędu w zakresie komunikacji z mediami poprzez organizowanie i koordynowanie działalności informacyjnej i promocyjnej, w tym również w zakresie zamieszczanych na stronie internetowej komunikatów, materiałów i innych informacji przygotowywanych przez komórki organizacyjne;
  2. realizowanie współpracy międzynarodowej w zakresie właściwości Państwowej Komisji;
  3. realizowanie współpracy instytucjonalnej w zakresie właściwości Państwowej Komisji.
  Audytor Wewnętrzny, do zadań należy przeprowadzanie audytu wewnętrznego, a w szczególności:
  1. przedstawianie Przewodniczącemu obiektywnej i niezależnej oceny funkcjonowania w Urzędzie systemów zarządzania i kontroli pod względem adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów, a także inicjowanie potrzeby wprowadzania zmian, w tym dostosowania procedur do obowiązującego porządku prawnego;
  2. wykonywanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków, mających na celu usprawnienie funkcjonowania Urzędu;
  3. monitorowanie i prowadzenie czynności sprawdzających wydanych zaleceń audytowych.
  Inspektor Ochrony Danych, do zadań należy w szczególności:
  1. informowanie Urzędu oraz pracowników Urzędu, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy Rozporządzenia oraz innych przepisów o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
  2. monitorowanie przestrzegania RODO oraz innych przepisów o ochronie danych oraz polityk Urzędu w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
  3. udzielanie na żądanie Urzędu zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie ich wykonania zgodnie z art. 35 Rozporządzenia;
  4. współpraca z organem nadzorczym ustanowionym zgodnie z art. 51 RODO;
  5. pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach dot. ochrony danych osobowych.
 
  • Wytwarzający / odpowiadający:Imię Nazwisko
  • UdostępniającyRafał Łuba
  • Data publikacji: 29.04.2021 11:03
  • Data modyfikacji: 03.11.2025 15:53
  • Ilość wyświetleń:

Rejestr zmian