Struktura organizacyjna
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Departament Postępowań Indywidualnych(DPI);
- Departament Działań Edukacyjnych i Prewencyjnych(DDE);
- Biuro Prezydialne(PRZ);
- Biuro Administracyjno-Finansowe(BAF);
Do zadań Departamentu Postępowań Indywidualnych należy, w szczególności:
- przyjmowanie i analizowanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia nadużycia seksualnego lub podejrzeniu niezawiadomienia właściwego organu o podejrzeniu popełnienia nadużycia seksualnego;
- obsługa merytoryczna spraw, w których Komisja prowadzi postępowanie na podstawie Ustawy w związku z podejrzeniem popełnienia nadużycia seksualnego lub podejrzeniem niezawiadomienia właściwego organu o podejrzeniu popełnienia nadużycia seksualnego;
- obsługa merytoryczna spraw, w których Komisja prowadzi postępowanie wyjaśniające na podstawie Ustawy;
- zwracanie się do organów władzy państwowej, osób fizycznych lub prawnych oraz innych podmiotów w celu uzyskania dokumentów lub informacji niezbędnych do prac Komisji;
- przygotowanie dla Komisji referatów zawierających analizę akt sprawy innych organów;
- przygotowywanie analiz i opracowań, opracowywanie projektów rozstrzygnięć w sprawach o których mowa w pkt 2-4;
- obsługa merytoryczna posiedzeń Komisji;
- monitorowanie wskazanych przez Komisje, będących w toku, spraw: karnych, cywilnych, administracyjnych, dyscyplinarnych lub spraw innego rodzaju;
- przygotowanie projektów zawiadomień właściwych organów o podejrzeniu: a) popełnienia przestępstwa pedofilii,
- niezawiadomienia właściwego organu o podejrzeniu popełnienia przestępstwa pedofilii,
- popełnienia przestępstwa, o którym mowa w art. 41 ust. 1 lub 2 ustawy;
- wysłanie zawiadomień, o których mowa w pkt 8 po akceptacji Komisji;
- podejmowanie interwencji i działań mających na celu wspieranie osób poszkodowanych w postępowaniach prowadzonych przed organami państwa;
- uczestniczenie we wskazanych przez Komisję postępowaniach sądowych na prawach oskarżyciela posiłkowego za zgodą osoby poszkodowanej lub jej opiekuna prawnego;
- przygotowanie dla Komisji projektów korespondencji zawierającej wniosek o wszczęcie odpowiedniego postępowania, w tym postępowania dyscyplinarnego informującego władze organizacji i inne podmioty o podejrzeniu: a) popełnienia przestępstwa pedofilii,
- niezawiadomienia właściwego organu o podejrzeniu popełnienia przestępstwa pedofilii;
- przygotowanie projektów wniosków do Prokuratora Generalnego o wniesienie skargi nadzwyczajnej albo kasacji od prawomocnego orzeczenia kończącego sprawę w zakresie przestępstw pedofilii oraz o objęcie prowadzonych postępowań szczególnym nadzorem;
- przygotowanie projektów postanowień Komisji w przedmiocie wpisów w Rejestrze oraz podejmowanie działań technicznych związanych z wpisami w Rejestrze;
- opracowywanie projektu stanowiska Komisji w przedmiocie przekazania albo uznania za oczywiście bezzasadne zgłoszenia, o którym mowa w art. 21 Ustawy;
- wykonywanie wszelkich innych zadań, niezbędnych do realizacji celów Komisji lub zleconych przez Członków Komisji.
Do zadań Departamentu Działań Edukacyjnych i Prewencyjnych należy, w szczególności:
- prowadzenie wskazanych przez Komisję działań edukacyjnych, szkoleniowych w zakresie zadań Komisji;
- prowadzenie wskazanych przez Komisję działań prewencyjnych w zakresie zadań Komisji;
- obsługa współpracy Komisji ze stowarzyszeniami, samorządami zawodowymi, kościołami i związkami wyznaniowymi, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami, organizacjami oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami lub organizacjami działającymi na rzecz ochrony praw dzieci, w szczególności działającymi na rzecz ich ochrony i przeciwdziałania przemocy, w tym przemocy seksualnej;
- opracowywanie raportów dotyczących zakresu ochrony małoletniego poniżej lat 15 przed czynnościami skierowanymi przeciwko wolności seksualnej i obyczajności;
- opracowywanie standardów chroniących dzieci przed przestępczością przeciwko wolności seksualnej i obyczajności;
- opracowywanie i przedstawianie Komisji projektów raportów z działalności Komisji zawierających wnioski i rekomendacje dla organów państwa, organizacji i podmiotów w zakresie zapobiegania nadużyciom seksualnym i ich zwalczania;
- prowadzenie określonych przez Komisję działań uświadamiających w zakresie problematyki nadużyć seksualnych i przestępstw pedofilii, sposobów reagowania na nie oraz oceny symptomów świadczących o tym, że małoletni poniżej lat 15 może być ofiarą nadużycia seksualnego lub przestępstwa pedofilii;
- przygotowanie i przesłanie do właściwych organów wniosku o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo o wydanie lub zmianę innych aktów normatywnych;
- realizowanie współpracy międzynarodowej w zakresie właściwości Komisji.
Do zadań Biura Prezydialnego należy:
- koordynowanie pracy innych jednostek organizacyjnych oraz obsługa Przewodniczącego, jego Zastępcy i członków Komisji, w tym w szczególności: 1) obsługa prawna i reprezentowanie Komisji w sprawach cywilnych, karnych, administracyjnych lub innych toczących się przed organami administracji, sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi lub Sądem Najwyższym;
- organizacja techniczna posiedzeń Komisji;
- obsługa Członków Komisji w zakresie praw i obowiązków Komisji wynikających z Ustawy oraz uprawnień pracowniczych lub innych;
- obsługa obiegu korespondencji i dokumentów Komisji, w tym wykonywanie czynności wskazanych w prze[pisach o ochronie informacji niejawnych, takich jak prowadzenie kancelarii tajnej;
- archiwizacja spraw zakończonych przez Komisję;
- obsługa Komisji w zakresie komunikacji z mediami poprzez organizowanie i koordynowanie działalności informacyjnej i promocyjnej, w tym również w zakresie zamieszczanych na stronie internetowej Komisji komunikatów, materiałów i innych informacji przygotowywanych przez komórki organizacyjne;
- wykonywania obowiązków wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej poprzez uzgadnianie dopuszczalności i zakresu udostępniania informacji publicznej i prowadzonych spraw dotyczących jej ponownego wykorzystywania oraz prowadzenie postępowań odwoławczych w tym zakresie, a także obsługa Biuletynu Informacji Publicznej;
- ewidencjonowanie interpelacji i zapytań poselskich, oświadczeń senatorskich, dezyderatów i opinii komisji sejmowych oraz interwencji posłów i senatorów, a także koordynowanie ich załatwiania;
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przetwarzania danych osobowych w Urzędzie;
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora Generalnego lub Przewodniczącego.
W ramach Biura Prezydialnego funkcjonują samodzielne stanowiska pracy asystenta Członka Komisji.
Do zadań Biura Administracyjno-Finansowego należy, w szczególności:
- obsługa administracyjna, finansowa i kadrowa Urzędu poprzez: 1) administrowanie majątkiem i prowadzenie bieżącej obsługi gospodarczej Urzędu;
- prowadzenie bieżącej obsługi administracyjnej Urzędu;
- prowadzenie spraw kadrowych związanych ze stosunkiem pracy w ramach Urzędu i zarządzanie rozwojem pracowników, organizowanie naboru na wolne stanowiska pracy;
- obsługa Członków Komisji w zakresie uprawnień pracowniczych lub innych;
- prowadzenie spraw finansowych, w szczególności: a) przygotowywanie projektu budżetu Urzędu z uwzględnieniem zasad, trybu i terminów określonych w obowiązujących przepisach oraz bieżąca obsługa finansowo-księgowa budżetu;
- przygotowywanie projektu planu finansowego;
- sporządzenie planu finansowego i wniosków o dokonanie zmian w planie finansowym;
- prowadzenie ewidencji zaangażowania środków na podstawie zawartych umów i porozumień oraz innych dokumentów powodujących lub stwierdzających powstanie zobowiązania;
- prowadzenie rachunkowości Urzędu oraz jego gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
- sporządzanie bieżących i okresowych (co najmniej raz na kwartał) sprawozdań i analiz dotyczących wykorzystania środków finansowych budżetowych i pozabudżetowych oraz innych będących w dyspozycji Urzędu; przedstawianie Przewodniczącemu okresowych sprawozdań i analiz dotyczących wykorzystania środków finansowych;
- kontrola przeprowadzonych operacji gospodarczych oraz sposobu ich dokumentowania;
- sporządzanie projektów umów i porozumień na wniosek i we współpracy z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi;
- organizacja i obsługa zamówień publicznych;
- gromadzenie, przechowywanie, ewidencjonowanie i odpowiednie zabezpieczenie materiałów archiwalnych;
- administrowanie wewnętrzną siecią teleinformatyczną;
- obsługa informatyczna, zaopatrzeniowa i transportowa Urzędu;
- archiwizowanie dokumentacji Urzędu;
- utrzymanie czystości Urzędu;
- prowadzenie ewidencji pieczęci używanych w Komisji;
- gospodarowanie środkami transportu – samochodami służbowymi, będącymi w dyspozycji Komisji.